Jako lekarz medycyny pracy odgrywasz kluczową rolę w ochronie zdrowia pracowników. Czy wiesz, jakie są Twoje obowiązki we współpracy z pracodawcami, zwłaszcza w kontekście narażenia na hałas? Dowiedz się, jak skutecznie wspierać pracodawców w realizacji wymogów prawnych, aby zapewnić pracownikom bezpieczne warunki pracy.
Podstawowa jednostka służby medycyny pracy odgrywa kluczową rolę w relacjach z pracodawcami, szczególnie w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem zobowiązań wynikających z umowy. W razie ich naruszenia ma obowiązek zgłoszenia sprawy do odpowiedniej inspekcji. Dowiedz się więcej, jak to działa!
Dokumentacja prowadzona przez psychologa różni się w zależności o tego, czy osoba badana jest skierowana przez lekarza medycyny pracy, czy to kierowca zawodowy. W tych przypadkach należy prowadzić różne rejestry oraz wydaje się różne dokumenty, a także karty badania. Oto szczegóły.
Jeżeli wynik badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykaże potrzebę korekcji wzroku podczas pracy, pracodawca powinien zapewnić pracownikowi okulary albo szkła kontaktowe – tak stanowią nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Aktualna wiedza na temat problemów zdrowotnych i dobre praktyki w opiece profilaktycznej nad pracownikami starszymi oraz opis możliwości ich wsparcia w miejscu pracy znalazły się w nowej broszurze wydanej przez Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera.
Rozporządzenie ministra zdrowia z 5 stycznia 2023 r. zmienia rozporządzenie w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy. Zmiany wchodzą w życie 25 stycznia 2023 r.
Medycyna pracy jest dziedziną medyczną: praktyczną i naukowo-badawczą, której podstawowym zadaniem jest opieka nad zdrowiem człowieka w środowisku pracy. Jej głównymi przedmiotami zainteresowania są: wpływ pracy na zdrowie, profilaktyka negatywnych skutków zdrowotnych środowiska pracy, promocja zdrowia oraz diagnostyka i leczenie chorób zawodowych. Polecamy książkę dla lekarzy i psychologów zajmujących się zagadnieniami związanymi z medycyną pracy!
Część instytucji, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie badań medycyny pracy, już nie istnieje, a tym samym przepisy rozporządzenia są już w tym zakresie nieaktualne. W związku z tym do konsultacji trafił projekt nowelizacji przepisów związanych z medycyną pracy.
W przestrzeni publicznej pojawiły się informacje dotyczące koncepcji oddania części kompetencji lekarzy medycyny pracy przedstawicielom innych specjalności. Czy jest to merytorycznie uzasadnione i powinno stanowić powód do niepokoju?
Orzecznictwo jest jednym z ustawowych zadań każdego lekarza. W przypadku lekarza medycyny pracy stanowi jednak zdecydowanie dominującą część działalności. Jest to dziedzina wymagająca odmiennego podejścia metodycznego niż w przypadku klinicysty, choćby ze względu na ograniczoną wiarygodność wywiadu. O czym należy pamiętać podczas badania?
Podczas wprowadzania nowych rozwiązań informatycznych w każdej przychodni medycyny pracy mogą wystąpić różne trudności zaburzające tryb pracy całego podmiotu leczniczego. Dlatego działania związane z wdrożeniem elektronicznej postaci dokumentacji medycznej należy podjąć odpowiednio wcześniej. Dowiedz się, jak bezproblemowo przystąpić do tego procesu.
Czy obowiązek prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej dotyczy również dokumentacji medycyny pracy? Jeśli tak, to w jaki sposób uzyskać podpis pacjenta w karcie badania profilaktycznego?
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka