Egzaminator nauki jazdy jest to wyjątkowy zawód, ponieważ oprócz posiadania wysokich umiejętności i sprawności kierowania pojazdem powinien cechować się szczególnymi cechami osobowości – mieć nieposzlakowaną opinię, być osobą uczciwą i potrafić sprawiedliwie oceniać.
Wiele osób zastanawia się, czy w pewnych nietypowych sytua-cjach, np. zakłócenia badania, należy je przerwać czy kontynuować. Czasami zdarza się, że badanie może być zakłócone przez inne osoby, problemy techniczne lub z winy samego psychologa. Sprawdź, jak postąpić w takiej sytuacji.
Kierowca, który zawodowo zajmuje się przewozem ludzi, bierze na siebie szczególną odpowiedzialność. Taki typ kierowcy należy do zawodów trudnych i niebezpiecznych. Wymaga się od niego wysokiej sprawności psychofizycznej.
Stanowiska górnicze wymagają przeprowadzenia badań psychotechnicznych. Jest to – wbrew pozorom – zawód bardzo zróżnicowany. Wywiad psychologiczny i dobór metod mogą być zatem dobierane indywidualnie w zależności od stanowiska. Dla większości górników badanie będzie zbliżone do badania kierowcy. Wyjątkiem są górnicy strzałowi używający materiałów wybuchowych, którzy będą badani jak osoby starające się o pozwolenie na broń.
Jeżeli na badanie zgłosi się osoba, która była ofiarą wypadku drogowego lub taką informację uzyskamy w wywiadzie, należy skupić się na możliwych psychologicznych i psychofizycznych konsekwencjach – wykluczyć zespół stresu pourazowego, stany lękowe i depresyjne oraz neurologiczne konsekwencje wypadku.
Czy psycholog powinien lub musi odmówić badania, jakie są przeciwwskazania do jego rozpoczęcia? Kiedy i z jakich powodów należy wyłączyć osobę z badań grupowych? Dlaczego warto informować osoby badane, jak mają się przygotować do badań?
Czy konieczne jest wykonywanie badań psychotechnicznych u pracowników, którzy nie są zatrudnieni na stanowisku kierowcy, lecz w ramach obowiązków zawodowych kierują samochodami, np. pielęgniarka środowiskowa czy inspektor skarbowy?
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka